MEMBENTUK
DAN MEMBUAT BINAAN
PENGENALAN
·
Membentuk dan Membuat Binaan adalah satu bidang yang terdapat
dalam Sukatan Pelajaran Pendidikan Seni Visual KBSR. Bidang ini mengandungi
aktiviti untuk menghasilkan karya berbentuk tiga dimensi. Anda juga dapat memilih
alat dan bahan yang sesuai mengikut aktiviti yang dipilih. Daripada aktiviti
membentuk dan membuat binaan ini anda dapat menghasilkan pelbagai jenis kraf.
·
Bidang Kegiatan Membentuk dan Membuat Binaan memberi perhatian
kepada perkembangan persepsi murid terhadap aspek seni dari segi bentuk, ruang,
struktur, imbangan dan kestabilan.
·
Aktiviti membentuk peringkat sekolah rendah memainkan peranan
penting dalam perkembangan kanak-kanak. Antara aktiviti membentuk, murid dapat
mengubah bentuk bahan seperti plastersin tanah liat, tepung, paper mache.
TEKNIK-TEKNIK
MEMBENTUK DAN MEMBUAT BINAAN
Terdapat
pelbagai teknik yang boleh digunakan untuk menghasilkan bentuk atau membuat
binaan. Antaranya ialah melalui teknik picitan, lipatan, potongan, cantuman,
pembungkusan, guntingan, luakan dan sebagainya. Biasanya teknik-teknik tersebut
dipilih berdasarkan kesesuaian bahan yang digunakan.
·
Teknik Picitan
·
Teknik Lipatan
·
Teknik Potongan
·
Teknik Cantuman
·
Teknik Pembungkusan
·
Teknik Guntingan
·
Teknik Luakan
JENIS
AKTIVITI MEMBENTUK DAN MEMBUAT BINAAN.
·
Untuk setiap aktiviti, anda perlu menggunakan tema yang sesuai
dengan peringkat perkembangan murid. Sekiranya dirancang dengan rapi, murid
dapat melibatkan kemahiran berfikir dan kemahiran menyelesaikan masalah dalam
proses penghasilan. Selain daripada menggalakkan minat, imaginasi dan
kreativiti kanak-kanak, anda perlu fikirkan bagaimana tema tersebut dapat
dikaitkan dengan peringkat perkembangan kanak-kanak.
·
Terdapat beberapa aktiviti dan teknik untuk menghasilkan karya
dalam bidang Membentuk dan Membuat Binaan adalah seperti
ALAT
DAN BAHAN
Penggunaan
alat dan bahan yang sesuai diperlukan dalam proses penghasilan karya Membentuk
dan Membuat Binaan. Anda boleh menggunakan pelbagai alat dan bahan seperti
tanah liat, plastersin, kertas tumbuk, serbuk papan, kertas yang sesuai untuk
origami, kayu, tanah liat, sabun dan sebagainya. Pilihlah alat dan bahan yang
sesuai mengikut tajuk dan aktiviti.
- Bentuk 3D - objek yang bersifat konkrit, berisipadu, mempunyai
pandangan sisi, kiri, kanan, atas dan bawah - objek semula jadi, objek buatan
manusia atau bentuk ilusi dan ikon.
- Ruang pula merupakan kawasan antara objek dengan objek yang
lain - Ruang nyata ialah ruang yang terdapat pada bentuk- bentuk konkrit ,
Ruang tampak ialah ruang ilusi yang wujud dalam seni tampak seperti
lukisan,catan kolaj dan lain-lain.
- Bentuk organik ( haiwan , buah2an) dll tidak mempunyai sifat
yang semukur dan tidak simetri. Bentuk geometri mempunyai simetri untuk
imbangan, kestabilan dan kekukuhan .
TUJUAN MEMBENTUK DAN MEMBUAT BINAAN
1. Tingkatkan Daya Kreativiti
-Jika anda seorang yang sering membayangkan suatu penemuan ke
arah mewujudkan apa yang setakat ini belum dihasil atau sesuatu yang memberi
makna kepada anda, anda adalah seorang yang kreatif. (Herbert Read (1958)
- June King Mc Fee - kreativiti itu adalah keupayaan mencipta
perlambangan dan idea baru dengan menyusun dan mengolah semula perlambangan
yang sedia ada.
- Carl Rogers - kreativiti itu wujud melalui tindakan sesuatu
yang
berkaitan dengan ciri keunikan seseorang, bahan dan alat yang
digunakan, kejadian dan peristiwa terhadap kemanusiaan sama ada suka atau duka.
Bagaimana untuk Meningkatkan Kreativiti Kanak-kanak?
a. Rangsangkan pemikiran kanak-kanak dengan merujuk buku- buku
bergambar, bercerita, menonton filem, menayang slaid dan gambar foto.
b. Lawatan ke zoo, muzium, perpustakaan dan kraf tangan.
c. Beri perhatian ketika berkarya. Bimbing dan berikan perhatian
cara berkarya yang baik dan berketerampilan.
d. Beri peluang untuk mengeksploitasi lebih banyak media dan
alat untuk memperkaya maklumat dan pengetahuan.
e. Jangan kritik keterlaluan terhadap karya mereka. Nyatakan
bahawa kesilapan bukan kegagalan tetapi sebagai cabaran untuk
peningkatan.
f. Berikan ganjaran atau insentif. Hasil karya yang baik dipamer
di ruang lobi atau tempat-tempat strategik.
g. Adakan pertandingan mereka bentuk tiga dimensi di kalangan
pelajar.
2. Membuat Penerokaan dan Eksperimen Bahan ( bahan terbuang) -
untuk memastikan bahan yang akan dibuat bersesuaian dengan jenis binaan dan
ketahanannya.
Temanya :
(a) Alam Semula Jadi dan Objek Persekitaran
(b) Perasaan Dalaman, Khayalan dan Imaginasi Si Pelukis
(c) Aliran dan Tema Sejagat - konsep dalam agenda kehidupan
manusia. cth wau bulan, wau kucing dll
(d) Keperluan dan Pengalaman Hidup Harian – peralatan kegunaan
harian.
Bagaimana Perkembangan dan Penghalusan Idea dalam Bidang
Membentuk dan Membuat Binaan Berlaku?
(a) Pemerhatian dan Kajian Visual – penggunaan bahan dalam
menghasilkan karya.
(b) Perubahan Cara Bekerja - Membuat percubaan yang tidak
putusputus akan mencernakan lebih banyak idea dan akhirnya dapat menjana
dapatan yang lebih unik dan berketerampilan.
(c) Penerokaan Simbol dan Makna - mencari dan mengkaji
ilham-ilham baru.
Penerokaan dan ekperimen bahan
1. Bahan terbuang yang diguna pakai semula.
2. Benda-benda daripada alam sekitar seperti buluh, tanah liat,
buah kelapa, pinang, kulit siput dan sebagainya.
3. Benda-benda buatan manusia seperti manik, kayu larik, kotak-
kotak, tisu, gam dan sebagainya
4. Bahan-bahan terbuang daripada buatan manusia seperti kaki
kerusi yang patah, papan yang telah terendam dan banyak lagi
benda-benda lain.
Kesesuaian Bentuk dan Binaan sebagai Hasil Rekaan Tiga
Dimensi
1. Mengenal pasti bahagian-bahagian yang terdapat dalam sesuatu
binaan.
2. Mengetahui bagaimana bentuk tertentu dicantumkan bagi
menghasilkan objek.
3. Mendapatkan imbangan kedudukan dan kestabilan dalam sesuatu
ciptaan.
4. Menggunakan alat dan media sebagai pengolahan reka bentuk.
5. Menghasilkan jenis-jenis bentuk bergerak dan bentuk yang
mempunyai ilusi pergerakan.
6. Menghasilkan dan melengkapkan bentuk rekaan mengikut
perancangan.
7. Membandingkan hasil bentuk rekaan dengan objek sebenar.
8. Memahami dan menghargai proses menghasil bentuk rekaan dan
binaan.
9. Berbincang dan menilai hasil bentuk rekaan dan binaan dari
segi proses membuat, olehan bahan, unsur-unsur seni, fungsi dan kemasan.
10. Menentukan cara dan memperagakan bentuk rekaan yang paling
sesuai dan menyatakan kesannya.
11. Menceritakan pengalaman baru yang diperoleh daripada proses
menghasil bentuk rekaan.
12. Mempamer dan mempersembahkan bentuk rekaan dan bahan
mengikut fungsi.
KEPENTINGAN MEMBENTUK DAN MEMBUAT BINAAN
1. Mengembangkan Persepsi Pelajar tentang Seni Tiga Dimensi –
1. Bahan binaan sesuai dan relevan dengan tujuan hasilan.
2. Jika arca yang dihasilkan, pastikan ia kuat, kukuh dan
selamat.
3. Konsep kepelbagaian bahan dapat diadun atau dipasang dengan
baik, membentuk suatu komposisi gubahan yang artistik dan strategik.
4. Mempunyai imbangan yang menarik sama ada simetri tulen atau
tidak tulen.
5. Menguasai prinsip-prinsip rekaan seperti rentak, pergerakan,
kontra,
warna, imbangan dan kesatuan yang menarik.
6. Untuk arca yang menggunakan tapak, pastikan ia kuat, selamat
dan kukuh.
7. Asli, unik dan berketerampilan dari segi dapatan.
Kemahiran Mengaplikasikan Alat, Bahan dan Teknik
1. Kesesuaian topik, tema dan teknik
2. Membuat “tumbnail-print” / lakaran
3. Sesuatu perkembangan (progress) kerja dikawal selia
4. Pilih teknik membuat yang sesuai.
5. Kaedah mengguna alat perlu betul dan tertib.
6. Bagi kerja-kerja menghalus ke atas objek arca, kertas pasir
sering kali diaplikasikan untuk mendapatkan tekstur yang licin dan menarik.
7. Syelek, varnis, minyak kayu, cat alas, cat kilat, emulsi,
perada, labuci, manik-manik dijadikan kemasan akhir produk.
8. Untuk tujuan peragaan yang mantap, tentukan tapak yang kukuh
dan selamat.
Mengenali Pelbagai Bentuk Asas
- Bentuk organik
mempunyai sifat yang tidak menentu, bergerigis, berkeluk- keluk, berjurai,
lembik dan berbagai lagi. bentuk geometri mempunyai sisian yang tetap, lurus,
keras dan padu.
1 comment:
tq....
Post a Comment