Montaj
Montaj ialah satu aktiviti seni menggambar menggunakan potongan gambar dari berbagai sumber atau sumber yang sama.Aktiviti montaj menggunakan teknik memotong, menampal dan mencantum. Teknik tindihan (kolaj) dan teknik susunan gambar (mozek) digunakan dalam aktiviti montaj. Cantuman gambar-gambar akan menghasilkan satu imej baru.Tema bagi aktiviti menghasilkan montaj boleh dikategorikan kepada tema lanskap, alam benda, figura dan corak huruf..
Montaj ialah satu aktiviti seni menggambar menggunakan potongan gambar dari berbagai sumber atau sumber yang sama.Aktiviti montaj menggunakan teknik memotong, menampal dan mencantum. Teknik tindihan (kolaj) dan teknik susunan gambar (mozek) digunakan dalam aktiviti montaj. Cantuman gambar-gambar akan menghasilkan satu imej baru.Tema bagi aktiviti menghasilkan montaj boleh dikategorikan kepada tema lanskap, alam benda, figura dan corak huruf..
Hasil karya montaj dalam bidang menggambar
VIGNESVARAN A/L DAMODARAN
Gambar ini dihasilkan oleh murid yang bernama
Vigneswaran .Murid ini berumur 11 tahun
. Dia telah menggunakan teknik montaj dalam menghasilkan gambar ini . Tema lukisan ini adalah buah-buahan. Teknik montaj adalah
beberapa gambar foto dicantum untuk menjadi satu komposisi ilustrasi.
Hasil seni mengandungi sebahagian daripada imej yang ada seperti dalam gambar foto, majalah, cetakan yang disusun supaya bercantum, bertindih, diubahsuai untuk menghasilkan satu imej.
Komposisi gambar dicipta dengan menggunakan teknik superimpose dengan menyusun berbagai cebisan gambar dengan cara yang kreatif untuk menghasilkan satu hasil karya montaj. Murid ini telah menggunakan komputer untuk mencantum beberapa gambar buah-buahan untuk menghasilkan gambar ini.Oleh itu murid ini boleh dikatakan menggunakaan teknik mozek dalam menghasilkan gambar buah-buahan. Fungsi karya ini adalah untuk menyampaikan mesej tentang buah-buahan tempatan.
Hasil seni mengandungi sebahagian daripada imej yang ada seperti dalam gambar foto, majalah, cetakan yang disusun supaya bercantum, bertindih, diubahsuai untuk menghasilkan satu imej.
Komposisi gambar dicipta dengan menggunakan teknik superimpose dengan menyusun berbagai cebisan gambar dengan cara yang kreatif untuk menghasilkan satu hasil karya montaj. Murid ini telah menggunakan komputer untuk mencantum beberapa gambar buah-buahan untuk menghasilkan gambar ini.Oleh itu murid ini boleh dikatakan menggunakaan teknik mozek dalam menghasilkan gambar buah-buahan. Fungsi karya ini adalah untuk menyampaikan mesej tentang buah-buahan tempatan.
Berdasarkan
teori perkembangan lowen field , murid
ini berada pada Peringkat Dawning Realism . Menurut
Lowen field pada peringkat ini kanak-kanak
boleh melukis dengan mengekalkan
konsep dan skema tertentu.Iimej yang dilukis secara realistik dan teliti. Mereka
berhati-hati dan sedikit individualistik serta menitik beratkan kualiti karya
yang dihasilkan.
Oleh
itu murid ini boleh dikatakan mengalami perkembangan dan pertumbuhan
seperti dikelaskan oleh Lowen .Ini kerana Murid ini juga
telah menggunakan konsep dan skema yang betul dalam menggunakan teknik
montaj bagi menyampaikan mesej
tentang-buah-buahan tempatan dengan tepat .
. Murid ini juga telah menggambarkan
rupa bentuk buah-buahan tempatan
melalui cantuman gambar yang berwarna-warni.Murid ini juga menitikberatkan
kualiti kerja.Oleh itu dia telah menggunakan program mikrosoft word untuk
mencantum gambar buah-buahan tempatan secara sistematik dan kreatif dalam satu
muka surat . Murid ini juga telah menaip tajuk gambar ini dengan menggunakan
font yang cantik . Selain daripada itu murid-murid ini juga menampal beberapa
gambar buah-buahan ke atas permukaan
gambar ini secara tersusun.Perkara ini telah menambahkan lagi keceriaan pada
gambar ini .
. Murid ini juga
boleh dikatakan mahir dalam pemilihan
gambar yang berwarna -warni bagi menggambarkan rupa bentuk setiap imej dalam gambar dengan tepat
.Murid ini telah menggunakan kaedah peta minda untuk menyampaikan
maklumat tentang buah-buahan tempatan . Pemilihan gambar-gambar yang sesuai telah menunjukkan murid ini sedar
akan warna sebenar setiap
buah-buahan yang ada di persekitaran.
Murid tersebut juga telah menggunakan ruang kertas lukisan secara maksimum bagi
menggambarkan beberapa buah-buahan tempatan
yang dikenali oleh murid-murid .
Sebagai kesimpulannya murid boleh dikatakan mengalami perkembangan
seperti yang dinyatakan oleh Lowen field kerana murid ini
mahir menggunakan sistem komputer untuk
menghasilkan gambar buah-buahan
tempatan.Murid ini juga boleh katakan mengalami pertumbuhan psikomor mengikut tahap umurnya kerana dapat
menggunakan otot tanggan dan pancainderanya secara teratur dan
sistematik bagi menyusun
dan menampal gambar
berwarna-warni untuk menyampaikan
maklumat tentang buah-buahan tempatan .
Pergabungan gambar-buahan yang teratur
dapat menghasilkan gambar montaj uang bersifat seimbang dan harmoni.
No comments:
Post a Comment