PENGENALAN MENGGAMBAR
Menggambar adalah satu representasi visual sesuatu objek
atau imej yang dihasilkan di atas permukaan .Ia mengandungi komposisi artistik
yang dihasilkan melalui aplikasi warna di atas permukaan rata.Ilustrasi yang digunakan
dalam menggambar adalah untuk
menerangkan dengan lebih jelas tentang sesuatu objek.Menggambar merupakan
Representasi visual yang dihasilkan dalam bentuk 2 dimensi.Aktiviti menggambar
juga boleh didefinasikan sebagai satu
artifak yang menunjukkan satu kecenderungan terhadap sesuatu imej atau objek.
Aktiviti menggambar melibatkan penggunaan pelbagai peralatan
,bahan ,media dan teknik .Oleh itu membantu perkembangan dan pertumbuhan
kanak-kanak seperti yang disarankan dalam Falsafa Pendidikan Kebangsaan . Iaitu
menghasilkan individu yang seimbang dari segi jasmani, emosi ,rohani dan
intelek . Oleh demikian Pendidikan seni visual di anggap sebagai matapelajaran
yang penting bagi perkembangan dan
pertumbuhan kanak-kanak sekolah rendah . Ini kerana aktiviti menggambar dapat
meningkatkan perkembangan murid dari
aspek psikomotor,kognitif social dan emosi kanak-kanak .
Oleh
itu Aktiviti menggambar sangat
diperlukan kepada kanak-kanak dalam
proses pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak .Ini kerana aktiviti menggambar memainkan peranan penting sebagai medium komunikasi
murid-murid.Ativiti menggambar merupakan bentuk komunikasi awal kanak-kanak sebelum
mereka berupaya untuk bertutur. Ianya dijadikan alat perhubungan yang berkesan
untuk berinteraksi .Selain daripada itu murid-murid juga memerlukan aktiviti menggambar bagi mencapai
kepuasan diri .Ini kerana aktiviti menggambar merupakan aktiviti yang mampu
memberikan kepuasan kepada kanak-kanak. Melalui lukisan, kanak-kanak dapat
meluahkan perasaan dan emosi selain dapat membina kekuatan otot murid tetutamanya
murid tahap satu. Aktiviti menggambar juga sangat diperlukan kepada murid-murid
bagi Meningkatkan Daya Penguasaan
Kendiri (Self Esteem) .Iaitu Aktiviti menggambar dapat memberikan kepuasan kepada kanak-kanak
dalam meluahkan apa yang dilihat lalu dipindahkan semula dalam bentuk dan rupa
imej yang unik mengikut tahap pemahaman mereka.Melalui aktiviti melukis,
kanak-kanak dapat meningkatkan daya sensitiviti pancaindera juga dapat membantu
menajamkan daya intuisi kanak-kanak.
2.0 BIDANG
MENGGAMBAR
Kandungan Sukatan Pelajaran Pendidikan Seni Visual
sekolah rendah disusun dalam empat bidang kegiatan iaitu-:
1.
Menggambar
2.
Membuat Corak
dan Rekaan ,
3.
Membentuk dan Membuat Binaan
4.
Mengenal Kraf Tradisional
Setiap bidang ini menekankan
keempat-empat aspek iaitu pemerhatian secara aktif, interaksi yang kritis dan
kreatif dengan alat dan bahan, apresiasi seni visual serta menghargai nilai
baik. Pengajaran akan dilakukan secara bersepadu.Menggambar merupakan salah satu
bidang Pendidikan seni visual sekolah rendah.
Pelbagai teknik boleh
digunakan dalam dalam bidang
menggambar antaranya ialah -:
a)
Lukisan
Lukisan merupakan hasil kerja seni yang dibuat di atas sesuatu permukaan rata untuk meluahkan perasaan berbentuk imej dengan menggunakan media kering atau menggunakan warna paling sedikit. Lukisan adalah lanjutan beberapa lakaran ringkas bagi merakamkan informasi visual kepada sesuatu kegiatan lain seperti catan, kolaj, montaj dan cetakan.Penggunaan alat dalam sesebuah lukisan terhad kepada media kering seperti pensel, pensel warna, pastel, arang, pen dan dakwat. Lukisan mengaplikasi garisan, rupa, bentuk, saiz, warna dan jalinan.
Lukisan merupakan hasil kerja seni yang dibuat di atas sesuatu permukaan rata untuk meluahkan perasaan berbentuk imej dengan menggunakan media kering atau menggunakan warna paling sedikit. Lukisan adalah lanjutan beberapa lakaran ringkas bagi merakamkan informasi visual kepada sesuatu kegiatan lain seperti catan, kolaj, montaj dan cetakan.Penggunaan alat dalam sesebuah lukisan terhad kepada media kering seperti pensel, pensel warna, pastel, arang, pen dan dakwat. Lukisan mengaplikasi garisan, rupa, bentuk, saiz, warna dan jalinan.
Hasil karya lukisan dalam bidang
menggambar :-
THARSHINI A/P BALASUBRAMANIAM TAHUN 5
Gambar ini dihasilkan oleh murid yang bernama
Tharsni .Murid ini berumur 11 tahun . Tema
lukisan ini adalah pemandangan di tepi sungai .
Dia telah menggunakan teknik lukisan
dalam menghasilkan gambar ini .
Teknik lukisan
merupakan hasil kerja seni yang dibuat di atas sesuatu permukaan rata untuk
meluahkan perasaan berbentuk imej dengan menggunakan media kering .Murid ini
telah menggunakan media kering
iaitu crayon pada
permukaan kertas lukisan untuk menghasilkan gambar pemandangan tepi
sungai .Oleh itu
murid ini boleh dikatakan menggunakaan
teknik lukisan untuk menghasilkan gambar pemandangan tepi sungai .
Fungsi karya ini adalah untuk menggambarkan pemandangan tepi sungai .
Berdasarkan
kepada teori perkembangan Artistik oleh
Hurwits dan day murid ini berada pada peringkat pra remaja.Iaitu peringkat
transisi zaman kanak-kanak ke zaman remaja.Pada peringkat ini kanak-kanak dapat
melukis gambar dengan saiz yang betul .Mereka mula menggunakan kaedah perspeksif bagi membezakan saiz
imej.Mereka juga memahami konsep ruang.Selaian daripada itu lukisan yang
dihasilkan oleh kanak-kanak pada peringkat ini namapak lebih realistic dan mula
menggunakan warna yang lebih tepat.
Oleh
itu murid ini boleh dikatakan mengalami perkembangan dan pertumbuhan
seperti dikatakan oleh Artistik oleh Hurwits dan day.Ini kerana
Hasil Karya murid ini dapat menggambarkan pemandangan tepi sungai . Murid ini juga telah menggunakan konsep dan skema yang
betul dalam menggunakan teknik
lukisan bagi menggambarkan pemandangan tepi sungai secara realistic . Murid ini juga menitikberatkan kualiti
kerja.Oleh itu dia telah menggunakan crayon secara berhati-hati
bagi menghasilkan kesan jalinan , garisan ,imbangan ,harmoni dan pengerakan pada gambar
ini .Murid ini juga telah
menggunakan crayon yang berwarna-
warna secara kreatif bagi menghasilkan setiap imej dalam gambar
ini .Murid ini juga telah memilih dan menggunakan warna yang lebih tepat
bagi menghasilkan setiap imej dalam
gambar ini .contohnya murid ini sedar akan warna hijau sesuai digunakan untuk melukis gunung, warna
biru dan putih sesuai digunakan untuk
melukis pengaliran sungai dan awan .warna oren sesuai digunakan untuk melukis
imej matahari .Dia telah menggunakan
kaedah perspeksif bagi membezakan saiz setiap imej iaitu Setiap imej yang berlainan saiz iatu imej dekat
nampak besar dan imej jauh kelihatan kecil
.Dia juga memahami konsep ruang.Oleh itu menyusun
setiap imej dalam kertas lukisan ini
secara sistematik bagi menggambarkan
pemandangan tepi sungai namapak lebih
realistic.
Sebagai kesimpulannya murid boleh
dikatakan mengalami perkembangan seperti yang dinyatakan oleh Hurwits dan day
dalam menggunakan
Unsur-unsur seni seperti garisan ,warna
rupa ,bentuk ,perspektif ,jalinan ,ruang
dalam teknik lukisan untuk
menghasilkan gambar pemandangan tepi
sungai .Murid ini juga boleh katakan mengalami pertumbuhan mengikut tahap umurnya kerana dapat
menggunakan otot tanggan dan pancainderanya secara teratur dan sistematik dalam usaha menghasilkan
gambar pemandangan tepi sungai dengan menggunakan media kering .
No comments:
Post a Comment