Catan
Catan adalah satu proses menyapu
warna atau cat ke atas sesuatu permukaan rata. Dihasilkan melalui sapuan warna
ke atas permukaan rata dengan menggunakan berus. Ia mewakili gambaran pemikiran
atau rekaan tertentu sama ada yang nyata atau abstrak. Pelbagai warna boleh
digunakan dalam teknik catan antaranya ialah
Warna Poster , Warna Air , Cat Akrilik ,Cat Minyak , Cat Tempera , Cat Gouache dan Fresko - Kapur plaster
Hasil karya catan.
dalam bidang menggambar
PRIYAMBIGAI A/P THANGARAJU TAHUN
5
Gambar ini dihasilkan oleh murid yang bernama Priyambigai .Murid ini berumur 11 tahun . Tema lukisan
ini Adalah Taman rekreasasi .Dia telah menggunakan teknik catan dalam menghasilkan gambar ini . Catan adalah satu
proses menyapu warna atau cat ke atas sesuatu permukaan rata. Ia Dihasilkan melalui sapuan warna ke atas
permukaan rata dengan menggunakan berus. Ia mewakili gambaran pemikiran atau
rekaan tertentu sama ada yang nyata atau abstrak.Murid ini telah menghasilkan
gambar ini melalui sapuan warna air ke
atas permukaan kertas lukisan dengan
menggunakan berus untuk menghasilkan gambar taman tekresasi .Oleh
itu murid ini boleh dikatakan menggunakaan
teknik catan untuk menghasilkan gambar taman rekreasasi . Fungsi karya ini adalah untuk menggambarkan imaginasi murid tentang taman
rekreasasi .
Berdasarkan
kepada teori perkembangan Artistik oleh
Hurwits dan day murid ini berada pada peringkat pra remaja.Iaitu peringkat
transisi zaman kanak-kanak ke zaman remaja.Pada peringkat ini kanak-kanak dapat
melukis gambar dengan saiz yang betul .Mereka mula menggunakan kaedah perspeksif bagi membezakan saiz
imej.Mereka juga memahami konsep ruang.Selaian daripada itu lukisan yang dihasilkan
oleh kanak-kanak pada peringkat ini namapak lebih realistic dan mula
menggunakan warna yang lebih tepat
Oleh
itu murid ini boleh dikatakan mengalami perkembangan dan pertumbuhan seperti
dikatakan oleh Artistik oleh
Hurwits dan day.Ini kerana Hasil
Karya murid ini dapat menggambarkan
pemandangan taman rekreasi . Murid ini
juga telah menggunakan konsep dan skema
yang betul dalam menggunakan teknik
catan bagi menggambarkan taman rekreasi secara realistic . Murid ini juga menitikberatkan kualiti
kerja.Oleh itu dia telah menyapu
warna secara berhati-hati
dengan menggunakan teknik basah ke atas basah bagi menghasilkan kesan jalinan , garisan
,ton ,imbangan ,harmoni dan
pengerakan pada gambar ini .Murid ini juga telah
mencampur warna air dengan baik
bagi menghasilkan setiap imej dalam gambar ini dengan .Murid ini juga telah memilih, mencampur dan menghasilkan warna yang lebih sesuai bagi menghasilkan setiap imej dalam gambar ini secara realistic .contohnya murid ini sedar akan beberapa warna hijau
sesuai digunakan untuk tumbuh-tumbuhan , warna biru dan putih sesuai digunakan untuk melukis pengerakan air dalam kolam , menggunakan warna perang untuk
menggambarkan pondok rehat dan bangku duduk, warna campuran biru telah
digunakan untuk menggambarkan awan .Dia
telah menggunakan kaedah perspeksif bagi membezakan saiz setiap
imej.Dia juga memahami konsep ruang.Oleh
itu menyusun setiap imej dalam kertas
lukisan ini secara seimbang bagi
menggambarkan pemandangan taman rekreasasi
secara harmoni dan realistic.
Sebagai kesimpulannya murid boleh
dikatakan mengalami perkembangan seperti yang dinyatakan oleh Hurwits dan day
dalam menggunakan
Unsur-unsur seni seperti garisan ,warna
rupa ,bentuk ,perspektif ,jalinan ,ruang
dalam teknik lukisan untuk menghasilkan
gambar pemandangan taman rekreasi .Murid ini juga boleh katakan mengalami
pertumbuhan mengikut tahap umurnya
kerana dapat menggunakan otot tangan
dan pancainderanya secara
teratur dan sistematik dalam usaha
pemilihan dan pengendalian alat dan
media catan bagi menghasilkan pemandangan taman rekreasi
secara seimbang dan harmoni .
1 comment:
tq...its really helpful...
Post a Comment