Resis
Resis ialah satu aktiviti dalam kegiatan menggambar yang menggunakan warna-warna basah dan contengan lilin.Lilin yang digunakan dalam aktiviti resis menjadi pelindung kepada warna asal atau terdahulu yang terdapat pada permukaan kertas.Lilin dalam aktiviti resis bertindak sebagai alat untuk menghasilkan garisan di atas permukaan kerta dari kertas lilin ialah satu perpindahan lilin yang terdapat kertas tersebut ke permukaan kertas dengan menggunakan teknik tekanan garisan.
Resis ialah satu aktiviti dalam kegiatan menggambar yang menggunakan warna-warna basah dan contengan lilin.Lilin yang digunakan dalam aktiviti resis menjadi pelindung kepada warna asal atau terdahulu yang terdapat pada permukaan kertas.Lilin dalam aktiviti resis bertindak sebagai alat untuk menghasilkan garisan di atas permukaan kerta dari kertas lilin ialah satu perpindahan lilin yang terdapat kertas tersebut ke permukaan kertas dengan menggunakan teknik tekanan garisan.
Hasil karya Resis.
dalam bidang menggambar :-
EVAROSHINIE
A/P VIGNESVARAN TAHUN 5
Gambar ini dihasilkan oleh murid yang bernama
Evaroshinie .Murid ini berumur 11
tahun . Tema lukisan ini Adalah haiwan
kesayangan .Dia telah menggunakan teknik resis dalam menghasilkan gambar ini . Resis ialah satu
aktiviti dalam kegiatan menggambar yang menggunakan warna-warna basah dan
contengan lilin Murid ini telah menggunakan crayon putih dan warna poster untuk
menghasilkan gambar seekor ikan hiasan Murid ini telah menggunakan cyayon
putih yang dalam aktiviti menggambar ini
.Crayon putih ini bertindak sebagai pelindung kepada warna air . Crayon dalam aktiviti gambar ini juga bertindak
sebagai alat untuk menghasilkan garisan dalam gambar ini .Oleh
itu murid ini boleh dikatakan menggunakaan
teknik resis untuk menghasilkan gambar ini . Fungsi karya ini adalah untuk meluahkan
perasaan iaitu menggambarkan haiwan
kesayangan murid .Murid ini meluahkan
perasaan dia dengan menggambarkan ikan hiasan sebagai haiwan kesayangannya
Berdasarkan kepada teori perkembangan Artistik oleh Hurwits dan
day.Pada peringkat ini kanak-kanak dapat melukis gambar dengan saiz yang betul
.Mereka mula menggunakan kaedah
perspeksif bagi membezakan saiz imej.Mereka juga memahami konsep ruang.
Oleh
itu murid ini boleh dikatakan mengalami perkembangan dan pertumbuhan d
seperti dikatakan oleh Artistik oleh Hurwits dan day.Ini kerana
Hasil Karya murid ini dapat menggambarkan haiwan kesayangan muri ini iaitu ikan hiasan ada di dalam air . Murid ini juga telah menggunakan konsep dan skema yang
betul dalam menggunakan teknik resis bagi
menggambarkan ikan hiasan secara realistic.Ini kerana murid ini telah
menggunakan warna warni untuk menggambarkan seekor ikan hiasan .Murid ini juga
telah melukis rumput-rumpai laut dan buih air untuk menggambarkan ikan hiasan
itu hidup di dalam kawasan air. Dan dalam kawasan air juga terdapat hidupan
lain seperti rumput rumpai air. Perkara ini menunjukkan perkembangan kefahaman
murid ini tentang hidupan air . Murid ini juga menitikberatkan kualiti
kerja.Oleh itu dia telah menyapu
warna secara berhati-hati
dengan menggunakan teknik basah ke atas basah dan kering bagi menghasilkan kesan jalinan ,dan
penggerakkan.Murid ini juga menyusun setiap imej dalam gambar ini secara teratur
sehingga dapat menghasilkan imbangan dan harmoni dan pada gambar
ini .Murid ini juga telah mencampur warna air
secara kreatif bagi menghasilkan
setiap imej dalam gambar ini .Murid ini
juga telah memilih, mencampur dan menghasilkan warna yang lebih sesuai bagi menghasilkan setiap imej dalam gambar ini secara realistic .contohnya murid ini sedar akan beberapa warna hijau
sesuai digunakan untuk melukis rumput rumpai , warna biru dan putih sesuai digunakan untuk air .warna oren sesuai
digunakan untuk melukis imej ikan hiasan .Dia telah
menggunakan kaedah perspeksif
bagi membezakan saiz setiap imej iaitu imej dekat namapak besar dan imej
jauh kelihatan kecil .Dia juga telah memahami konsep ruang.Oleh itu dia Berjaya menyusun setiap imej dalam kertas lukisan ini secara seimbang bagi menggambarkan ikan hiasan secara
harmoni dan realistic
Sebagai kesimpulannya murid boleh
dikatakan mengalami perkembangan seperti yang dinyatakan oleh Hurwits dan day
dalam menggunakan elemen dan Unsur-unsur seni seperti garisan ,warna rupa ,bentuk
,perspektif ,jalinan ,ruang dalam teknik
lukisan untuk menghasilkan gambar ikan hiasan .Murid ini juga boleh katakan mengalami
pertumbuhan mengikut tahap umunya kerana
dapat menggunakan otot tanggan dan pancainderanya secara teratur dan sistematik dalam usaha pemilihan dan pengendalian alat dan media resis bagi
menghasilkan gambar ikan hiasan secara seimbang dan harmoni.
1 comment:
tq...
Post a Comment